środa, 24 lipca 2019

DAWCA | TESS GERRITSEN

- jedna z wielu -

Przychodzę dzisiaj do Was z recenzją thrillera medycznego. Dawca nie jest pierwszą przeczytaną przez mnie powieścią tego gatunku, jednak pierwszą, którą znajdziecie na tym blogu. Co ogólnie skłoniło mnie do zabrania się za ten gatunek? Otóż, moja mama swego czasu namiętnie czytywała powieści tej autorki. Ja sama uwielbiam filmy, seriale, które traktują o lekarzach, o ich pracy w szpitalu. Za sobą mam wszystkie sezony Dr Housa i polskiej Diagnozy, natomiast aktualnie jestem w trakcie oglądania Chirurgów. Z tego względu sięgnęłam po Dawcę Tess Gerritsen.

- o autorze słów kilka - 


Tess Gerritsen to współczesna amerykańska pisarka. Urodziła się w 1953 roku w San Diego. Z zawodu Tess jest lekarzem internistą. Jej pierwsza powieść została wydana w 1987 roku. Ta i osiem kolejnych były romansami z wątkiem kryminalnym. Typowy thriller medyczny napisała i wydała w 1996 roku. Powieść ta nosi tytuł Dawca, czyli jest to książka, z którą dzisiaj do Was wpadłam. Od tego czasu kariera pisarska Tess Gerritsen nabrała tempa i kręci się do dzisiaj.

źródło: www.znak.com.pl

- w jej otchłani - 


Abigail DiMatteo jest obiecującą stażystką na oddziale chirurgi w szpitalu w Bostonie. Ogromna wiedza, dobre diagnozy, umiejętność zachowania zimnej krwi w przypadkach kryzysowych to cechy, które są niezbędne, by zostać dobrym chirurgiem. Jednak Abby DiMatteo posiada jeszcze coś - empatię. To ona każe jej sprzeciwić się decyzji przełożonego, kiedy serce, mogące uratować życie małemu chłopcu, zostaje przekazane żonie milionera. Nie zważając na konsekwencje, bez wahania ratuje życie chłopca i przeszczepia mu serce.

Jej uwadze nie uchodzi fakt, że dosłownie kilka godzin później dla owej milionerki znajduje się kolejne serce do przeszczepu. A przecież lista oczekujących jest długa, serca natomiast nie pojawiają się dzień po dniu, trzeba na nie czekać tygodniami, jeśli nie miesiącami. Młoda kobieta zaczyna pytać o ten zbieg okoliczności, jednak wydaje się, że nikt nie widzi w tym nic złego. Władze szpitala unikają odpowiedzi, a stażystce życie zaczyna walić się na głowę.

Czy ambitna pani doktor postawi na szali własną karierę, by uzyskać odpowiedzi na nurtujące ją pytania? Czy związek okaże się mniej ważny od prawdy? Co grozi za odnalezienie odpowiedzi?

źródło: lubimyczytac.pl


- szczerość to podstawa - 

Z racji tego, że to nie pierwszy thriller Tess Gerritsen, jaki czytałam, wiedziałam, czego spodziewać się po pisarce. Pani Gerritsen stworzyła świetną historię, która mrozi krew w żyłach. Niestety dla nas wszystkich, ta historia mogłaby zdarzyć się naprawdę. W takim świecie żyjemy, takie mamy czasy, że nieraz nie wiemy, z kim jemy obiady i kolacje, z kim śpimy, z kim pracujemy i czego po takiej osobie można się spodziewać. 

Fabuła powieści jest wyśmienicie skonstruowana. Mamy dwa osobne wątki, które po jakimś czasie się ze sobą łączą, niestety, bardzo łatwo do tego dojść już na samym początku. Nie uwłacza to jednak całej powieści, gdyż akcja i wydarzenia, które się rozgrywają na przestrzeni stron, bardzo dobrze nam to rekompensują

Pisarka bardzo dokładnie wykreowała główną bohaterkę. Stworzyła młodą, miłą, ambitną stażystkę, która nie boi się wyzwań. Potrafi z wdziękiem i siłą przedstawić własną diagnozę, która nie zostaje zlekceważona przez wyżej usytuowanego lekarza. Ma potencjał, który zauważa zespół transplantologów. Jest jedną z najlepszych. To, co wyróżnia Abby DiMatteo jest fakt, że nie dąży do celu po trupach. Swoim zachowaniem pokazuje, że można być i ambitnym, i pomocnym, i empatycznym, i współczującym. Młoda lekarka nie potrafi przejść obojętnie obok krzywdy drugiego człowieka, a wszystko to, dzięki jej ciężkiej przeszłości

Dawca ukazuje nam dwa rodzaje ludzi. Jeden rodzaj to ludzie, którzy dla pieniędzy zrobią wszystko - nawet zabiją niewinnego człowieka. Drugi rodzaj, to ludzie z kręgosłupem moralnym, dążący do prawdy i sprawiedliwości, z ogromną nadzieją, że wszystko da się poukładać, doprowadzić do normalności. Jakie wnioski można jeszcze wyciągnąć z lektury tej powieści? Takie, o jakich wspomniałam na początku tej części recenzji - nigdy tak naprawdę nie wiemy, czy nasza najbliższa osoba nie jest przypadkiem mordercą. Nigdy nie zgłębimy myśli ukochanego, nigdy nie dowiemy się, co druga osoba ma w sercu. Możemy mieć jedynie nadzieję, że z naszym najbliższym jest wszystko w porządku. 

- podsumowań czas - 

Powieść Dawca była dla mnie fantastyczną przygodą. Czytałam tę powieść z zapartym tchem, bardzo szybko się z nią uporałam. Autorka poruszyła ważne tematy, ale napisała o nich w prosty sposób. Z czystym sercem polecam tę powieść, osobiście mogłabym takie czytać non stop. Uwielbiam Tess Gerritsen i nie mogę doczekać się, kiedy sięgnę po kolejne powieści autorki. 

37 komentarzy:

  1. Ja również lubię klimaty medyczne. Przeczytałam większość książek pani Gerritsen i bardzo dobrze je wspominam ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że mamy podobne gusta :) też mam zamiar przeczytać większość jej powieści, jeżeli nie wszystkie :)

      Usuń
  2. Bardzo lubię książki tej autorki.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie czytałam jeszcze książek tej autorki, więc wszystko przede mną. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam, warto rozpocząć przygodę z thrillerami Tess :)

      Usuń
  4. ,,Dawce'' mam na swojej półce, ale najpierw chcę skończyć serię Rizzoli / Isles.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja po przeczytaniu 'Dawcy' rozpoczęłam serię Rizzoli/Isles i jestem już po drugim to nie :) bardzo wciąga :)

      Usuń
  5. Słyszałam o tej książce i jej autorce, mam ją w planach, ale czekam na bardziej sprzyjającą jesienną aurę ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak! Taka szara, ponura aura na pewno dobrze wplecie się w te literackie klimaty :)

      Usuń
  6. Kiedyś czytałam jakąś książkę tej autorki I podobała mi sie

    OdpowiedzUsuń
  7. Od dawna planuję w końcu sięgnąć po twórczość Gerritsen. Mam nadzieję, że uda mi się to jeszcze w tym roku. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powodzenia :) zdecydowanie warto poświęcić czas jej powieściom :)

      Usuń
  8. Kiedyś czytałam książkę tej pani. Nie wiem, czemu nie sięgnęłam po więcej, ale zamierzam to nadrobić :)

    Pozdrawiam
    https://subjektiv-buch.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powodzenia! Myślę, że warto wrócić do jej twórczości :)

      Usuń
  9. Ale Ci zazdroszczę, że dopiero oglądasz Chirurgów. Ja zaczęłam go oglądać w przerwach od nauki do matury (a było to już kilka lat temu) i pokochałam wielką miłością. Jednak te najnowsze sezony są dużo gorsze od pierwszych. A Tess Gerritsen to jedna z moich ulubionych autorek, czytałam i posiadam całą serię Anatomii Zbrodni, ale bardziej lubię jednak te książki opowiadające o przygodach Jane Rizzoli i Maury Isles :)

    Pozdrawiam Cię ciepło, bookworm z Książkowoholizm :>

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co do Chirurgów, to mam już za sobą 7 sezonów, oglądam coraz rzadziej, bo coraz mniej mi się podobają odcinki. Ale pierwsze 3 sezony pochłonęłam :)
      Również bardzo polubiłam Tess Gerritsen i zamierzam często po nią sięgać, dopóki nie skończy się repertuar jej powieści :)
      Również pozdrawiam i dziękuję za bardzo miły komentarz!

      Usuń
  10. Z Tess miałam jedno zetknięcie i raczej nieudane to było spotkanie... ale może "Dawca" stworzy perspektywę na dalsze poznawanie :) :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przykro mi. Bardzo możliwe, że tak się stanie, gdyż "Dawca" jest bardzo dobrą książką :)

      Usuń
  11. O widzisz, a mnie akurat ta książka niemiłosiernie wynudziła, wszystkiego domyśliłam się na samym początku i wszystko było tak nuuudne. Ale Ciało autorki uwielbiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można było się domyślić, nawet o tym napisałam, jednak mi to nie odebrało całkiem przyjemności czytania :) według mnie książka dobra, godna polecenia :) co do powieści Ciało - wypowiem się chętnie, jak przeczytam :)

      Usuń
  12. Kiedys czytywałam Gerritsen, ale coś mi przeszło. Może spróbuję do niej wrócić tytułem, który polecasz.

    OdpowiedzUsuń
  13. Jeszcze nie czytałam za bardzo Tess. Nie podchodzi mi, ale podobno ma lepsze i gorsze książki, to może sięgnę po coś polecanego :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Muszę sprawdzić tę teorię, widocznie jeszcze nie trafiłam na te gorsze :)

      Usuń
  14. Na pewno trzyma w napięciu ta książka :)

    OdpowiedzUsuń
  15. uwielbiam książki tej pani:) przeczytałam ich ze 30 :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi jeszcze daleko do takiego wyniku, ale mam nadzieję, że kiedyś się ziści :D

      Usuń
  16. Tess Gerritsen jest świetna. Uwielbiam ją. Jej książki zawsze trzymają poziom :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Bardzo mnie zachęciłaś i zaciekawiłaś :D Zapisuję sobie tytuł :)
    http://whothatgirl.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  18. Również bardzo lubię książki tej autorki :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Lubię takie klimaty i z miłą chęcią przeczytam w wolnym czasie.

    OdpowiedzUsuń
  20. Czytałam 3 powieści Gerritsen i właściwie nie wiem czemu nie sięgnęłam jeszcze po kolejne :) Dawca na pewno jest w moich planach.

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 Z e-BOOKIEM POD RĘKĘ , Blogger