wtorek, 12 lutego 2019

SIOSTRA CIENIA | LUCINDA RILEY

- jedna z wielu -

Siostra cienia jest już trzecią powieścią z cyklu o sześciu siostrach adoptowanych przez tajemniczego Pa Salta. Pierwszy i drugi tom (Siedem sióstr, Siostra burzy) były bardzo dobrymi książkami, w których zatraciłam się bez reszty. Nie było w nich fantastyki, nie było też wątku kryminalnego, jednak tajemnice pochodzenia dwóch najstarszych z adoptowanych dziewcząt były na tyle fascynujące i magiczne, że książek nie czytałam, a pochłaniałam i miałam pewność, że niczego im nie brakowało. To też sprawiło, że bez wahania sięgnęłam po kolejną część.

źródło: lubimyczytac.pl
- o autorze słów kilka - 

Lucinda Riley jest irlandzką pisarką, która urodziła się w 1971 roku. Swoją pierwszą książkę napisała już w wieku dwudziestu trzech lat (Lovers & Players), a niedługo urodziła swoje pierwsze dziecko. Kilka kolejnych powieści napisała pod pseudonimem. Następie zrobiła sobie przerwę w pisaniu na bycie żoną oraz matką. Wróciła do pisarstwa w 2010 roku, kiedy wyszła jej powieść - Dom orchidei. 

Pomysł na Siedem sióstr zrodził się w głowie autorki końcem 2012 roku. Do tej pory w polskiej wersji ukazało się 5 części z serii, a całość ma szansę ukazać się w postaci serialu. 

- w jej otchłani - 

Sześć sióstr, w gruncie rzeczy obcych biologicznie kobiet, łączy adopcyjny ojciec, multimilioner, Pa Salt, który każdej daje dach nad głowa oraz otacza opieką i miłością. Jednak nikt nie żyje wiecznie i nadchodzi również koniec dla tego niesamowitego człowieka. Każda z córek na swój sposób przeżywa to tragiczne wydarzenie, jednocześnie dla każdej jest to szansa na poznanie swojej przeszłości, swojego pochodzenia. Wszystkie siostry dostają list od ojca wraz z tajemniczymi przedmiotami i współrzędnymi, które mogą zaprowadzić je do początku ich istnienia.

Star D'Apliese, a właściwie Asterope, jest trzecią z kolei córką Pa Salta. Nie może się pozbierać po śmierci ojca. Z drugiej zaś strony jego śmierć jest dla niej impulsem, aby rozpocząć nowe życie i uwolnić się z dziwnej relacji z siostrą. Za pomocą prawnika, ojciec po śmierci przekazał Star wizytówkę księgarni oraz figurkę kota. Prowadzi ją to do antykwariatu położonego w Londynie, gdzie poznaje uroczego Orlanda.

Podczas poszukiwań swoich początków, Star poznaje losy Flory MacNichol, która żyła w epoce edwardiańskiej. Zdeterminowana, niezależna młoda kobieta obiecuje sobie, że nigdy nie wyjdzie za mąż, a w samotności będą jej towarzyszyć rośliny i zwierzęta. Jednak spokojne życie Flory i jej rodziny zostaje zakłócone, kiedy ojciec sprzedaje podupadającą posiadłość, rodzice przeprowadzają się do Szkocji, a sama Flora zostaje oddana pod opiekę londyńskiej arystokratce, Alice Keppel. Flora MacNichol staje się bardzo znaną osobistością na salonach, zabiega o nią wielu mężczyzn, jednak ona sama nie rozumie, dlaczego tak się dzieje. Ponadto nieopatrznie zakochuje się w niewłaściwym mężczyźnie, co niezbyt dobrze zaowocuje na przyszłość.

Jak potoczą się losy Star, kiedy odkryje swoje pochodzenie? Co łączy ją z właścicielem antykwariatu i jaki ma związek z tajemniczą Florą MacNichol? Czy obie kobiety zaznają w swoim życiu miłości? 

- szczerość to podstawa - 

Nie wiem, jak to się stało, że ta seria, z pozoru zwykła seria, aż tak mnie zauroczyła. Po prostu się w niej zakochałam, bez pamięci i z każdą częścią sięgam po nie coraz chętniej i z coraz większą niecierpliwością.

Star D'Apliese jest bardzo skrytą i nieśmiałą osobą. Małomówna, żyje w cieniu CeCe, bardziej otwartej na świat i ludzi młodszej siostry. Są ze sobą zżyte do tego stopnia, że w wieku ponad dwudziestu lat wynajmują razem mieszkanie, a nawet śpią w jednym pokoju, co jest dla mnie lekką przesadą. Śmierć Pa Salta wyzwala w Star chęć rozpoczęcia innego, bardziej samodzielnego życia. Jednak lata spędzone ramię w ramię z siostrą, to nie lada przeszkoda. Mimo to Star działa, jest odważna, nie stawia na bierność, idzie do przodu, robi swoje pierwsze samodzielne kroki w życiu. Dodatkowo śmiało odkrywa swoją przeszłość i powiązania z osobą Flory MacNichol. Star jest bardzo dobrym przykładem tego, że można wyrwać się spod każdego wpływu, z każdej relacji i rozpocząć takie życie, o jakim się marzy. Ponadto jest uosobieniem skromności, miłości do natury oraz literatury. Ma ciężki charakter i głęboko w sobie ukryty strach, ale jak już się otworzy, to daje z siebie wszystko, co najlepsze i sama zyskuje cudowne rzeczy. 

To, co uwielbiam w opowieściach napisanych przez Lucindę Riley, to losy osób żyjących w dawnych czasach i to, w jak cudowny sposób autorka wplata je w tło historyczne oraz łączy z losami żyjących współcześnie. 

W Siostrze cienia drugą główną bohaterką jest Flora MacNichol. Jest skrytą młodą damą, kochającą naturę, wszelkie rośliny i zwierzęta. Początkowo nie zależy jej na miłości, w przeciwieństwie do siostry, chce zostać starą panną, która będzie miała przy sobie jedynie zwierzęta. Bardzo imponuje jej Beatrix Potter, żyjąca wtedy pisarka książek dla dzieci. Flora postanawia, że będzie żyła podobnie jak ona, jednak los chce dla niej inaczej i dzięki jego przewrotności udaje jej się poznać wielkomiejskie życie. Mimo tego, Flora bez ustanku marzy o powrocie do Krainy Jezior, w której się wychowała oraz do życia, gdzie nie musiała wyrzec się swojej wielkiej miłości. 

Flora, jak dla mnie, jest bardzo silną kobietą. Przeżyła bardzo wiele w ciągu niedługiego odcinka czasu. Odkrywa tajemnice dotyczące swojego własnego pochodzenia i mierzy się z nimi z dumnie uniesioną głową. Jest honorowa, wyrzeka się miłości na rzecz innej osoby, a co za tym idzie, skazuje swoje serce na ciągły ból, a sama siebie na dozgonną samotność, którą trudno uleczyć. 

Lucinda Riley stworzyła niesamowity świat. Po pierwsze - posiadłość w Atlantis, w której wychowały się wszystkie siostry, jest wykreowana na piękny, niezniszczalny azyl, do którego mogą wracać zawsze i z każdego zakątka świata. Świadomość, że czeka tam na nie przyszywana matka, której mogą się zwierzyć ze swoich problemów, jest dla nich naprawdę budująca. Po drugie - posiadłość High Weald, w której Star zakochuje się od pierwszego wejrzenia. I po trzecie - edwardiański Londyn, podział ludzi w tamtych czasach, towarzyszące temu koneksje i miłość, która bardzo rzadko jest najważniejsza, która ciągle musi walczyć i przegrywać ze statusem czy danymi obietnicami. To wszystko składa się na świetny obraz, który ciężko będzie przenieść na ekran telewizora. 

- podsumowań czas -

Jeśli ktoś nie spotkał się nigdy z prozą Lucindy Riley, to na podstawie serii Siedem sióstr bardzo śmiało mogę polecić powieści tej pisarki. Jestem pewna, że inne jej książki są tak samo wyśmienite, jak przeczytane przeze mnie trzy części serii. Ponadto, jeżeli ktoś szuka dobrej historii, niekoniecznie okraszonej brutalnym morderstwem, potworami, kryminalnymi zagadkami, a raczej spokojnej i zarazem tajemniczej - serdecznie polecam dotychczas przeczytane przeze mnie Siedem sióstr, Siostra burzy, Siostra cienia. Pięknie wykreowany świat i wyraźni bohaterowie na pewno przypadną niejednemu czytelnikowi do gustu. 

Justyna

26 komentarzy:

  1. Bardzo zachęcająco piszesz o tej książce, natomiast nie jestem do końca przekonana, czy są to moje klimaty czytelnicze. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zachęcam, bo mi się bardzo podobała, ale niekoniecznie musi się Tobie spodobać, jeśli nie Twoje klimaty. Nic na siłę :)

      Usuń
  2. Niestety nie czytałam książek Lucindy Riley, chociaż słyszałam bardzo dobre opinie na ich temat. :) Może kiedyś się skuszę. ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie znam tej serii, ale muszę przyznać, że jestem zaintrygowana! :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli zaintrygowałam, to bardzo się cieszę. Uważam, że seria warta poznania :)

      Usuń
  4. Pokochałam tę serię już po pierwszym tomie, teraz jestem w połowie drugiego, ale zawsze ze wszystkich sióstr fascynowały mnie właśnie Star oraz Tiggy, więc już się nie mogę doczekać lektury :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cudownie to czytać! Druga część również bardzo mi się podobała, chyba nawet bardziej niż ta trzecia, a skoro jesteś w połowie, to najlepsze dopiero przed Tobą! Mnie też intrygowała Star, ta jej nieśmiałość i związek z CeCe. Aktualnie, po przeczytaniu już jej historii, zabieram się za resztę części, lecz wyczekiwać będę najbardziej części z Electrą w roli głównej :)

      Usuń
  5. W powieści jak w życiu przychodzi nam czasem odkrywa tajemnice rodzinne. Nie zawsze są one ciepłe, ale nie sposób odciąć się od przeszłości. Mojej bliskiej sercu osobie zaproponuję pierwszą część serii na początek. Potrafi Pani zachęcić do lektury. Gratuluję i pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak, nigdy nie wiadomo, czy w przeszłości rodziny nie czają się jakieś tajemnice.
      Dziękuję bardzo za miłe słowa, starałam się niezmiernie! :)

      Usuń
  6. książka wydaje się być bardzo złożona i wielowątkowa, ale mnie nie przekonuje. Chyba jednak nie moje klimaty, ale recenzja świetna!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Owszem, historie z tej serii są dosyć złożone, pełne tajemnic, poznaje się mnóstwo ciekawych bohaterów :) jeśli jednak nie jesteś przekonana, to nie ma się co zmuszać :)
      Dziękuję bardzo!!! :)

      Usuń
  7. Odpowiedzi
    1. Cieszę się bardzo, ponieważ uważam, że jest warta poznania :) Oby jak najszybciej, chciałabym poczytać, co o niej sądzisz :)

      Usuń
  8. Nie słyszałam o autorze, ale brzmi zachęcająco.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja przed ta serią również nie słyszałam o autorce, po przeczytaniu paru powieści zakochałam się w jej prozie :)

      Usuń
  9. Kolejna pozytywna opinia. Jak tylko odkopię się z dotychczasowego stosu, z dużą chęcią wezmę się za tą serię. I za samą autorkę, bo ponoć pisze rewelacyjnie. Inne powieści też warte czytania :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam bardzo! Też przymierzam się do innych jej powieści :)

      Usuń
  10. Właśnie czytam inną powieść Lucindy Riley - "Dziewczyna na klifie" ;). Mam w planach serię "Siedem sióstr", mam nadzieję, że też mi się spodoba...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Również mam taką nadzieję, ponieważ seria bardzo dobra i warta poznania :)

      Usuń
  11. Chętnie skuszę się na tę serię. W mojej bibliotece jest ogromna kolejka na te książki, tak są popularne ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie dziwię się, że jest ogromna kolejka, ta seria jest naprawdę dobra! Obyś jak najszybciej dobrała się do tych książek :)

      Usuń
  12. Uwielbiam ten cykl:)
    https://slonecznastronazycia.blog/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również, choć zrobiłam sobie małą przerwę, zanim sięgnę pełną parą po "Siostrę Perły" :)

      Usuń
  13. Muszę w końcu zabrać się za tę serię.

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 Z e-BOOKIEM POD RĘKĘ , Blogger